Jednym z moich ulubionych mentorów w świecie biznesu jest Andre Chaperon, twórca fenomenalnego szkolenia Autoresponder Madness. To właśnie od niego, po jednym z treningów przechwyciłem pomysł na poranną zmianę stanu fizjologicznego organizmu przy użyciu mini trampoliny.

Facet swoimi treściami i profesjonalizmem zdobył moje zaufanie, więc kupiłem trampolinę jeszcze tego samego wieczora, chwilę po szkoleniu.

Nie mogłem uwierzyć jak rewelacyjnie skuteczne w dostarczaniu porannego kopa na rozruch potrafi być 5 minut skoków, zaraz po przebudzeniu. W połączeniu z dziecięcą radością płynącą z naukowo usprawiedliwionej alternatywy do skakania po łóżku, trampolina wygrywa wszelkie rankingi na nowy element rutyny poranka.

trampolina fitness

Postanowiłem przeszukać biblioteki badań naukowych i dowiedzieć się, jaki właściwie wpływ mają skoki na trampolinie na organizm dorosłego człowieka.

Okazało się, że obserwacje doprowadziły niektórych naukowców do wniosku, że skakanie na mini trampolinie jest jednym z najbardziej efektywnych zdrowotnie ćwiczeń jakie można zalecić człowiekowi. Szczególnie ze względu na efekt jaki na układ limfatyczny ma skakanie.

Mini trampolina: Wystrzel się w kosmos

Na szczycie skoku twoje ciało staje się ciałem astronauty, doświadczając przez ułamek sekundy stanu zerowej grawitacji (ZERO-G). U samego zaś dołu, w trakcie wybicia doświadczysz z kolei siły 2-3G (w zależności od ego jak mocno/wysoko się wybijasz).

W przeciwieństwo do joggingu, który wywiera ogromny negatywny wpływ na stawy skokowe, trampolina rozkłada energię równomiernie po wszystkich stawach w ciele.

Nie musisz się również martwić o pogodę, smog, spaliny i tym podobne generatory wymówek. Co więcej w jednym z badań NASA dowiodła, że skoki na trampolinie są o 68% wydajniejsze od joggingu.

Mini trampolina najlepsza na układ limfatyczny

Człowiek jest stworzony do ruchu. Przestajesz się ruszać, masz problem. Twój układ limfatyczny odżywia ciało, dostarczając składników do komórek i wypłukując z nich odpady metaboliczne. Innymi słowy, układ limfatyczny kolekcjonuje toksyny w ciele.

W przeciwieństwie do krwi, która w układzie krwionośnym jest stale poruszana przez pompę w postaci twojego serca, układ limfatyczny jest w całości zależny od ruchu twojego ciała.

układ limfatyczny człowieka

Jeśli się nie ruszasz, płyn limfatyczny gęstnieje a komórki dosłownie gotują się we własnych odchodach. W linii prostej może to prowadzić do chorób degeneracyjnych i przyspieszonego starzenia organizmu.

Energiczne ćwiczenia fizyczne, takie jak skoki na trampolinie (rebounding) poprawiają przepływ limfy nawet 15 krotnie, przez co bardzo pozytywnie wpływają na cały układ odpornościowy. Bardzo-bardzo!

Wertykalny ruch w skokach stymuluje wszystkie organy, porusza płyn mózgowo-rdzeniowy oraz pozytywnie wpływa na prace jelit. Wiele z komórek odpornościowych, takich jak limfocyty T czy makrofagi porusza się samodzielnie poprzez ruchy ameboidalne (pełzakowate).

Ruchy te staja się niemal 5 krotnie szybsze w rezultacie energicznej sesji skoków. Dlaczego jest to ważne? Ponieważ wspomniane komórki odpowiedzialne są za neutralizowanie wirusów, bakterii oraz komórek nowotworowych.

Jak już wspomniałem, układ limfatyczny nie jest podłączony do serca, dlatego musi polegać na innych sposobach umożliwiających cyrkulację limfy. Dwa najlepsze to masaż oraz energiczne ćwiczenia.

Układ ten pełen jest jednokierunkowych zaworów (zastawek), które powodują, że limfa krąży tylko w jednym kierunku. Niemal każdy ruch, który stymuluje przepływ płynu w układzie limfatyczny przynosi korzyści organizmowi, ale najbardziej wydajnym sposobem na rozruszanie limfy są właśnie skoki na trampolinie.

Skoki w górę i w dół powodują, że wszystkie wspomniane zastawki otwierają się i zamykają jednocześnie wielokrotnie przyspieszając ruch płynu.

Objawy zapchanego układu limfatycznego

Ze względu na siedzący tryb życia, wielu ludzi ma zanieczyszczony układ limfatyczny i zastój limfy. Odnoszę wrażenie, że układ limfatyczny jest jednym z najbardziej pomijanych układów w dyskusjach o zdrowiu i to pomimo jego krytycznej roli w organizmie. Niektóre z fizycznych objawów problemów z układem limfatycznym to:

  • alergie
  • chroniczne zmęczenie
  • wieczne problemy z zatokami
  • opuchlizny
  • infekcje bakteryjne
  • bóle głowy
  • czy otyłość.

Najlepiej wydane 200 złotych

Trampolina jest cicha, więc możesz skakać na niej kilka razy dziennie słuchając podcastu, czy oglądając Netflixa. Co najważniejsze, skoki na trampolinie przynoszą sporo radości, więc wskakujesz na nią z przyjemnością. Sam widok stojącej w narożniku pokoju trampoliny zachęca do treningu i przypomina o zdrowym stylu życia. Jedyny potencjalny limit, to wysokość sufitu. Skonsultuj to ze sprzedawcą.

Źródła:

Effects of mini trampoline exercise on male gymnasts’ physiological parameters: a pilot study [PubMed]

Influence of a minitrampoline rebound exercise program on insulin resistance, lipid profile and central obesity in individuals with type 2 diabetes [PubMed]

Body acceleration distribution and O2 uptake in humans during running and jumping [APS]

The Science Behind Trampolining and How It Improves Health [JumpSport]

7 KOMENTARZE

  1. A w sumie tak mnie naszło podczas rozgrzewki przed dzisiejszym treningiem biegowym.

    Świetnym cwiczeniem będą pajacyki! Wyrzut rąk w górę i nóg w bok, podskok. Wszystko to wzmaga zarówno krążenie krwi jak i limfy. I można wykonywać niemalze wszędzie. Także od dzisiaj w pracy co 2h seria pajacykow.

DODAJ KOMENTARZ

Wpisz swój komentarz
Mam na imię...