Temat ochrony przed toksycznym niebieskim światłem jest obecnie jednym z najgorętszych tematów w świecie biohackingu. Higiena snu i wieczorne rytuały mające przywrócić naturalny, głęboki sen, to jeden z najobszerniej opisywanych obszarów. Same okulary do komputera z pomarańczowymi szkłami stały się już standardem na nosach prelegentów biohacking’owych konferencji.

O tym, że niebieskie światło ekranów jest toksyczne i powoduje problemy z zasypianiem, niszczy jakość snu oraz nie pozwala się odpowiednio zregenerować, pisałem już obszerniej.

Telewizor, komórka, wszechobecne żarówki LED — wszystkie opóźniają wydzielanie melatoniny o kilka godzin i potrafią poważnie rozwalić naturalny cykl około-dobowy. Dlaczego jest to ważne?

73% respondentów twierdzi, że serfuje po internecie i 45% rozmawia przez media społecznościowe zanim zaśnie

-Raport „Sypialnia Przyszłości”

Śpij smacznie i zasypiaj bez problemów

Pełne spektrum światła widzialnego często opisuje się kolorami tęczy: czerwone, pomarańczowe, żółte, zielone, niebieskie, indygo i fioletowe. Ekrany LED a także żarówki LED emitują bardzo dużo niebieskiego światła.

okulary blokujące światło komputera

Ekrany komputerów, telefonów, telewizorów i tabletów wyglądają dobrze w ciągu dnia. Są zaprojektowane dla spektrum, które imituje słońce. Jednak o godzinie 21, północy czy 3 nad ranem prawdopodobnie nie powinieneś w słońce patrzeć. Eksperci od snu, tacy jak mój ulubiony profesor Matthew Walker, zalecają odstawienie ekranów na 3 godziny przed pójściem spać.

Jeśli więc zasypiasz o 23-ej, już od godziny 20-ej powinieneś mieć wyłączone wszystkie źródła toksycznego światła. Wliczając w to smartfony, telewizory oraz led-owe żarówki w Twoim domu. Bez wyjątku.

Bądźmy ze sobą szczerzy.

Ilu z Was dobrowolnie odstawiło by wszelkie ekrany po godzinie 19-ej i przerzuciło się na książkę?

Kto z was jest gotowy na dobrowolną rezygnację z wieczornego seansu nowego sezonu Stanger Things na Netflixie? A kto na wrzucenie telefonu na tryb samolotowy od 18ej i nie spoglądanie na ekran aż do następnego poranka? No więc właśnie 🙂

Z całym moim wieloletnim treningiem mięśnia silnej woli, odpowiadam z ręka na sercu — nie potrafię odstawić ekranów po godzinie 19ej. Próbowałem kilka razy. Bezskutecznie. Ten sposób nie jest dla mnie. Tym bardziej, że spędzam co najmniej 8h dziennie przy rożnego rodzaju ekranach, o rożnych porach dnia, bo wymaga tego charakter mojej pracy.

Jak rozwiązałem ten dylemat? Bardzo prosto. Na początek inwestując w okulary blokujące niebieskie światło ekranów. okluary blokujące niembieskie światło uvex skyper

Okulary blokujące toksyczne światło Uvex Skyper S1933X

Spędziłem sporo czasu przeszukując zasoby sieci w poszukiwaniu skutecznych, dobrej jakości okularów chroniących oczy przed niebieskim światłem ekranów. Stosunek jakości do ceny również był kluczowy. Jestem zdeklarowanym pragmatykiem i osobą, która lubi oszczędzać pieniądze.

Jeśli chodzi o wygląd, był on dla mnie sprawą całkowicie drugorzędną. Okulary zamierzałem nosić wyłącznie przebywając w domu. Ważna natomiast była wygoda i możliwość odpowiedniej regulacji, a także najwyższy współczynnik blokady niebieskiego światła oraz szkła blokujące przeciekanie światła na bokach oprawek.

Na rynku jest obecnie wysyp marek oferujących tego typu produkty. Od serii TrueDark  Dave’a Asbery założyciela Bulletproof Radio (ok. 420zł z dostawą do Polski), przez okulary Xiomi (jedynie 65% redukcji światła) po warsztatowe Uvexy. Rozpiętość cenowa od 89 do 450 zł i więcej za sztukę.

okulary chroniące oczy niebieskie światło do komputera

Ja wybrałem najtańsze Uvexy. Oto dlaczego.

  • współczynnik absorpcji niebieskiego światła najbliższy ideału — 98%!
  • znacząco redukują uczucie zmęczonych oczu po całym dniu pracy na komputerze.
  • dwa zakresy regulacji i miękkie poduszki na oprawkach dla pełnego komfortu
  • łatwa wymiana szkieł w razie uszkodzenia
  • dostęp do lab testów dowodzących deklarowanej skuteczności
  • świetne opinie blogerów, do których mam zaufanie
  • bardzo dobry współczynnik ceny do ochrony oczu, w porównaniu z produktami konkurencyjnymi

Jak sprawdziły się moje Uvexy w trakcie 2 tygodni testów?

Te okulary do komputera blokują niebieskie światło

Najbardziej krytyczny pod względem szkodliwości dla siatkówek zakres światła, który należy zablokować to 415-455 nm. Natomiast negatywny sweet spot dla maksymalnej supresji wydzielania melatoniny to okolice 550nm.

Poniższy wykres pokazuje efektywność Uvex’ów vs działanie zwykłych gogli laboratoryjnych w badaniu spektrometrycznym: szkodliwe niebieskie światło jak sie chronić

Warto tutaj zaznaczyć, że nie każde niebieskie światło jest szkodliwe. Niebiesko -turkusowy zakres od 465 nm do 495 nm jest niezbędny dla wzroku, reguluje zegar biologiczny organizmu, cykl sen/wybudzenie oraz wspomaga pamięć i kognicję.

Dlatego, w przeciwieństwie do opinii krążących po forach, moje Uvexy zakładam tylko wieczorami i zawsze na minimum 3 godziny przed snem.

Fluxometer.com

f.luxometer™ to nowy system pokazujący jak światło wpływa na rytm około-dobowy i pobudzenie. Strona oferuje pojedyncze narzędzie, które zestawia typ ekranu, temperaturę światła z okularami ochronnymi rożnych marek. Chłopaki z f.luxa poszaleli ze spektrometrem, więc nie muszę tego robić samodzielnie. Tak, na wykresach, wygląda efektywność Uvexów przy korzystaniu z MacBooka:

Bez okularów — dominacja szkodliwego niebieskiego światła:

niebieskie światło szkodliwe dla oczu

W Uvexach — niemal całkowita redukcja niebieskiego światła:

najlepsze okulary do komputera

Testy amerykańskiego Consumer Report, które porównywały obecne na rynku okulary chroniące przed niebieskim światłe, również wskazały na przewagę Uvexów. No brainer. To tyle odnośnie mojego researchu przed zakupem. A co po zakupie?

Test niebieskiego lasera

W domowych warunkach, przetestowałem okulary przy użyciu 15 W niebieskiego lasera oraz paska LED z niebieskimi diodami. W obu przypadkach Uvexy spisały się na medal, co dobrze ilustruje poniższy gif:

okulry do komputera niebieskie światło

Podsumowanie

Jeśli masz kłopoty ze snem, pracujesz z komputerem, oglądasz do późna telewizję, możesz chcieć wypróbować Uvexy, które bardzo skutecznie chronią oczy przed toksycznym spektrum sztucznego światła.  Dla mnie to jak na razie naturalnie pojawiająca się wieczorna senność oraz 14 nocy doskonałego snu i super wypoczętych poranków. [wkrótce update z wynikami trackerów snu].

Okulary do komputera blokujące toksyczne światło Uvex Skyper S1933X to wydatek rzędu 89zł za sztukę.

PRZEGLĄD RECENZJI
Uvex Skyper
90 %

8 KOMENTARZE

  1. Cześć, dobra recenzja, która zmotywowała mnie do zakupu własnej pary uvexów. Mam pytanie: czy sprawdzałeś jak ich użytkowanie ma się do bifazowego snu/siesty? Np. jeżeli planuję robić 90 min drzemki w ciągu dnia, to czy powinienem zakładać okulary przed drzemką „przygotowując” się do niej?

    • Adam, okulary służą to powrotu do naturalnego cyklu dobowego produkcji melatoniny. Nie widzę potrzeby nakładania ich na nos przed poobiednią drzemką 🙂

  2. Cześć, da się te okulary dostać z polskiego rynku? Szukałem i znalazłem tylko jakąś ofertę na jakiejś egzotycznej platformie sprzedażowej ubuy.com.pl

    • Cieszę się Antek. Ja ze swoimi się nie rozstaję i w pierwszej kolejności upewniam się, że spakowałem do torby przy wyjazdach 🙂

DODAJ KOMENTARZ

Wpisz swój komentarz
Mam na imię...