Zanim człowiek wymyślił żarówkę, cykle aktywności i snu dyktowało słońce. Światło słoneczne włączało człowieka do działania o poranku, a ciemność wyłączała go po zmroku. On. Off. On. Off. To proste i skuteczne przystosowanie ewolucyjne zostało rozpieprzone przez patologicznego kłamcę i pieniacza wśród wynalazców — monsieur Edisona. Pojawiły się elektryczne źródła światła, a wraz z nimi termin bezsenność spowszechniał jak chlamydia.

Jako aspirujący astronom amator i człowiek, który fascynuje się kosmosem, z przerażeniem patrzę na mapy zanieczyszczenia światłem. Postęp technologiczny pozbawił nas prawa do usłanego gwiazdami nieba, w które spoglądali nasi przodkowie i przodkowie naszych przodków. Dzisiaj, aby nieuzbrojonym okiem, w pełni delektować się widokiem 4,548 gwiazd, musimy udać się na road trip do Kazachstanu lub na pustynny biwak w Egipcie.

mapa zanieczyszczenia światłem

Nigdy nie zapomnę emocji, które przeżyłem odwiedzając Park Narodowy Addo, na północ od Port Elizabeth, RPA. Każdej nocy leżałem na dachu naszego Jeepa, upalony Swazi Gold wpatrując się w niebo, którego rozmachu nigdy wcześnie nie widziałem nad swoją głową. To było głęboko metafizyczne i niesłychanie relaksujące doświadczenie, które polecam każdemu. Podobnie jak szczep Swazi Gold.

ZOBACZ TAKŻE: 😴Mata Igłowa Indukująca Sen: 6210 Igieł na Ból Pleców, Stres i Bezsenność

Wracając do negatywnych skutków elektryfikacji społeczeństw, przejdźmy do sedna tego artykułu. Toksyczne niebieskie światło ekranów i żarówek LED to obecnie bardzo nośny temat wśród biohakerów. I słusznie, bo wysyp badań odnośnie szkodliwego wpływu niebieskiego światła na ludzki organizm zaczyna przytłaczać.

Czym jest niebieskie światło i jak się przed nim chronić?

niebieskie światło telefonu

Czy Światło Może Być Toksyczne?

Kilka suchych faktów:

  • Co to jest niebieskie światło? Niebieskie światło to część składowa światła widzialnego. Jest idealne dla dziennej aktywności — dlatego budzisz się do widoku niebieskiego nieba. Jest niezbędne za dnia, ponieważ wpływa na cas reakcji, skupienie oraz nastrój.
  • Niebieskie światło jest za to bardzo niekorzystne po zmroku — przy długości fali 470 nm jest inhibitorem melatoniny. Melatonina to kluczowy hormon regulujący sen. Każdy biohaker wie, że zaburzony sen oznacza niski testosteron. Wstępne badania sugerują również, że zaburzenia sekrecji melatoniny mogą prowadzić do niektórych typów nowotworów.
  • Ewoluowałeś aby spać w kompletnej ciemności, w ostateczności przy pełnym księżycu (tylko 0.1 – 0.3 luksa)
jak wyłączyć niebieskie światło?
Najbardziej krytyczny pod względem szkodliwości zakres światła, który należy zablokować to 415 do 550 nm
  • Dłuższe fale światła emitowane przez ogień i świece, były jedynymi źródłami sztucznego światła przez większość ludzkiej historii. Nie zaburzają one snu.
  • Co emituje niebieskie światło? Ekrany smartfonów, laptopów, telewizorów, żarówki LED oraz większość żarówek CFL emitują potężne ilości niebieskiego światła, które zakłóca zegar biologiczny organizmu i blokuje wydzielanie melatoniny.
  • A co z Twoją ściemnianą lampką nocną? Zapomnij. Wystarczy 8 luksów natężenia światła — dwukrotnie mniej niż emituje lampka nocna —  aby rozwalić prawidłowy sen.
  • Niebieskie światło opóźnia wydzielanie melatoniny o 3 godziny. A więc jeśli gasisz światła, telewizory i odkładasz komórki o 23, Twój organizm nie zacznie wydzielać melatoniny aż do 2 nad ranem.
  • Wybierając się w nocy do łazienki i zapalając światło na dłużej niż 5 sekund, dajesz mózgowi sygnał, że jest dzień. Co prawda wrócisz do łózka i ponownie uśniesz, jednak nie osiągniesz już głębokiego, regenerującego snu.

Sztuczne światło po zmroku jest jednym z głównych powodów, dla których ludzie nie potrafią się porządnie wyspać. Jakie mogą być skutki niewyspania i zarwanych nocy?

ZOBACZ TAKŻE: 😴Terapia pochylonego łóżka na ultra głęboki sen

Niebieskie Światło a Sen: Co Deprywacja Snu Oznacza dla Twojego Organizmu?

Deprywacja snu, nawet w jej łagodnej formie, jest powiązana w literaturze naukowej z rozbiciem homeostazy organizmu. Powoduje co następuje:

  • pamięć gorsza o astronomiczne 40%. To kwestia zdania lub oblania egzaminu.
  • mniejsza chęć społecznych interakcji, a jak wiadomo sukces jest w pierwszej kolejności związany z siecią kontaktów
  • zaburzenie gospodarki immunologicznej i hormonalnej
  • spadek wydajności w pracy/biznesie, problem ze skupieniem uwagi
  • otyłość
  • cukrzyca
  • nowotwory
  • choroby serca
  • depresja
  • zaburzony sen to brak odpowiedniego oczyszczania organizmu
  • permanentne zmęczenie
  • brak motywacji i energii do działania
  • i co ciekawe, ludzie nie chcą wchodzić w biznesowe relacje z osobami, które uważają za niewyspane

Jeśli nie śpisz pomiędzy godziną 23 i 3 nad ranem, TwojE ciało nie może się właściwie oczyścić.

Dodatkowo, nie znamy żadnej przypadłości psychiatrycznej opisanej w DMS-5, przy której pacjent miałby normalny sen. Przeczytaj to raz jeszcze i pozwól żeby dotarło. Od ponad 30 lat psychiatrzy wiedzą, ze zaburzenia snu idą łeb w łeb z zaburzeniami natury psychicznej. Może więc czas zacząć traktować higienę własnego snu nieco bardziej poważnie.

Jak Chronić się przed Niebieskim Światłem w Nocy i Zresetować Zegar Biologiczny?

Aby przywrócić rozstrojony cykl dnia i nocy, a tym samym zacząć znowu wysypiać się jak narkoleptyczne dziecko, mam dwie propozycje do implementacji. Obie związane ze środowiskiem zewnętrznym. Każda przetestowana z fenomenalnym rezultatem. Żadnych medykamentów.

okulary blokujące światło komputera

Po pierwsze, kluczowa staje się ochrona oczu przed niebieskim światłem. Dwie proste zmiany, które wprowadziłem w swoim otoczeniu, a które miały ogromny wpływ na jakość mojego snu to:

  • zakup okularów absorbujących 98% niebieskiego spektrum światła
  • wymiana żarówek w sypialni i łazience na żarówki, które blokują niebieskie światło
  • redukcja niebieskiego światła w ekranach przy użyciu aplikacji f.lux
  • w przypadku późnej pracy z ekranami, używanie okularów blokujących niebieskie światło na 3 godziny przed planowanym snem
okulary blokujące niebieskie światło komputera
Niemal całkowita blokada niebieskiego światła ekranu MacBook’a po nałożeniu okularów Uvex Skyper

Drugi sposób jest wyjazdowy — synchronizacja organizmu z otoczeniem. Naukowcy z University of Colorado Boulder udowodnili, że zaledwie tydzień z dala od cywilizacji wystarczy, by zrestartować rytm około-dobowy organizmu. Tydzień bez elektrycznego światła i osobistej elektroniki. Dozwolone jest rozpalenie ogniska i używanie świec. 

Okazało się, że po tygodniu każdy z badanych wracał do najbardziej naturalnego dla niego cyklu zasypiania i budzenia się, który związany był z ekspozycją na słoneczne światło.

ZOBACZ TAKŻE: #SLEEPHACKING😴 98% Redukcji Niebieskiego Światła za Mniej niż 100zł

Rytm zależny od pory dnia, a nie światła elektrycznego, o którym obecnie mówi się w kategoriach środowiskowych toksyn. Jeśli taki tygodniowy detoks od sztucznego światła nie wchodzi w grę, zacznij wystawiać się na poranne słonce i staraj się spędzać jak najwięcej czasu na zewnątrz w trakcie dnia.

Pomoże Ci to szybciej usnąć wieczorem. A wieczorem zakładaj wspomniane okulary, i nie zdejmuj ich aż nie wygasisz wszystkich sztucznych źródeł światła w domu.

PS. To co, widzimy się na resecie rytmu dobowego na astro safari w RPA?  🙂

PS.2. Spodobał Ci się artykuł? Staram się 💪 Nieś wieść i szeruj na swoich socjalach.

Źródła:

Entrainment of the Human Circadian Clock to the Natural Light-Dark Cycle [CELL]

Blue light has a dark side [HARVARD]

Evening use of light-emitting eReaders negatively affects sleep, circadian timing, and next-morning alertness [PNAS]

VIDEO: Dr. Matthew Walker on Sleep for Enhancing Learning, Creativity, Immunity, and Glymphatic System [FoundMyFitness]

Cover Foto Credit: Serge Saint/Flickr

6 KOMENTARZE

  1. Nosz, z ust mi wyjąłeś, od kilku lat próbuje walczyć z moim i synami, nie trafia do nich to jak szkodliwe jest to sztuczne światło a co dopiero niebieskie. Mam nadzieję, że po przeczytaniu twego art pojmą coś. Genialne to wszystko, choć proste i klarowne. Dzięki wielkie.. Pytanie tylko, gdzie nabyć takie okulary.
    PS. Nigdy nie prowadziłam ani nie zlecalam badań, ale od trzech lat (od kiedy mam smartfona) wzrok poleciał mi na łeb na szyję… Sokole oko tak niedawno temu a dziś astygnatyzm, +3,5 i – 2..,, Need „na gwałt te super okukary.
    Z pozdrowieniami
    AS

  2. Czy sa tez takie okukary dla dzieci?ja odkad mam tablet to wiecej po nocach siedze, codziennie mowie ze jyz od jutra konuec i nue moge przestac,taki chory nalog . I faktycznie jestem rizbita ,bez checi do zycia motywacji itd, choc wiem ze tez wplyw maja na to inne czynniki.

DODAJ KOMENTARZ

Wpisz swój komentarz
Mam na imię...