Co to jest Intermittent Fasting?

Intermittent Fasting, czy inaczej post okresowy lub post przerywany, to ostatnimi czasy coraz bardziej popularna filozofia żywieniowa, która polega na cyklicznym przeplataniu okresów jedzenia z okresami postu. O tym, czym jest schemat żywienia IF w pigułce, pisze trener, dietetyk i biohacker po fachu, Karol Wyszomirski.

Korzy┼Ťci Intermittent Fasting

Filozofia IF na┼Ťladuje nawyki ┼╝ywieniowe naszych przodk├│w oraz przywraca bardziej naturalny stan organizmu, kt├│ry pozwala uzyska─ç szereg korzy┼Ťci biochemicznych, potwierdzony wieloma badaniami, mi─Ödzy innymi:

  • Pomaga zresetowa─ç organizm i pobudzi─ç go do wykorzystywania t┼éuszczu jako g┼é├│wnego ┼║r├│d┼éa paliwa.
  • Zwi─Öksza wydzielanie naturalnego hormonu wzrostu.
  • Normalizuje poziom leptyny i greliny (hormon├│w odpowiedzialnych za syto┼Ť─ç i g┼é├│d).
  • Zwi─Öksza wra┼╝liwo┼Ť─ç insulinow─ů, co sprawia, ┼╝e organizm lepiej i szybciej metabolizuje w─Öglowodany.
  • Regeneruje i zwi─Öksza efektywno┼Ť─ç energetyczn─ů mitochondri├│w.
  • Aktywuje proces autofagii.
  • Zmniejsza stres oksydacyjny.
  • Zwi─Öksza produkcj─Ö czynnika BDNF, kt├│ry aktywuje kom├│rki macierzyste w celu przekszta┼écenia ich w neurony.
  • Indukuje stan ketozy, w kt├│rej organizm czerpie paliwo z tkanki t┼éuszczowej jako g┼é├│wnego ┼║r├│d┼éa paliwa.
brak ochoty na seks

Mechanizm działania Intermittent Fasting

Mechanizm dzia┼éania IF polega na optymalizacji ┼Ťrodowiska hormonalnego, kt├│re zachodzi podczas okresu postu. Sprawia to, ┼╝e cia┼éo nie tylko skuteczniej spala tkank─Ö t┼éuszczow─ů, ale r├│wnie┼╝ wielokrotnie nasila procesy anaboliczne, regeneracyjne oraz odm┼éadzaj─ůce.

Badania wykazuj─ů, ┼╝e post okresowy mo┼╝e podnosi─ç poziom hormonu wzrostu nawet o 2000% u m─Ö┼╝czyzn i 1300% u kobiet – co jest niezwykle istotne dla zachowania zdrowia oraz wysokiej sprawno┼Ťci fizycznej i umys┼éowej.

Kolejn─ů zalet─ů IF jest to, ┼╝e post indukuje stan ketozy, kt├│ra dzia┼éa leczniczo na ludzki organizm oraz programuje cia┼éo na korzystanie z t┼éuszczu, jako g┼é├│wnego ┼║r├│d┼éa paliwa.

Dla kogo jest Intermittent Fasting

Filozofia IF jest idealna dla os├│b, kt├│rym zale┼╝y na:

  • redukcji tkanki t┼éuszczowej,
  • wysokiej sprawno┼Ťci umys┼éowej,
  • wysokim poziomie energii oraz doskona┼éym samopoczuciu,
  • zachowaniu zdrowia i d┼éugowieczno┼Ťci,
  • oraz dla os├│b, kt├│rym brakuje czasu i nie chc─ů je┼Ť─ç 5-6 posi┼ék├│w dziennie.

Modele Intermittent Fasting

Filozofia ┼╝ywienia IF jest bardzo elastyczna i mo┼╝na po┼é─ůczy─ç j─ů prawie z ka┼╝dym rodzajem diety. Poni┼╝ej znajdziesz 4 najbardziej znane modele IF:

  • 12/12 (dla pocz─ůtkuj─ůcych) – 12 godzin postu i 12 godzinne okno ┼╝ywieniowe
  • 16/8 – 16 godzin postu i 8 godzinne okno ┼╝ywieniowe
  • 18/6 – 18 godzin postu i 6 godzinne okno ┼╝ywieniowe
  • 20/4 (warrior diet) – 20 godzin postu i 4 godzinne okno ┼╝ywieniowe
  • 24 (one meal a day) – jeden posi┼éek dziennie. Model coraz bardziej popularny w Dolinie Krzemowej, stosowany m.in. przez CEO Twittera Jacka Dorsey’a.
IF dieta Intermittent Fasting
Moje okno ┼╝ywieniowe przez ostatnie 2 lata. Planuj─Ö zaw─Özi─ç je do 6h, czyli je┼Ť─ç w przedziale 12-18.

Intermittent Fasting w praktyce

Wybierz model IF, który najbardziej Ci pasuje i zacznij go po prostu stosować na co dzień.

Kompendium wiedzy o Intermittent Fasting

Je┼Ťli chcesz dowiedzie─ç si─Ö wi─Öcej na temat filozofii IF, polecam zapozna─ç si─Ö z napisanym przez Karola przewodnikiem: Intermittent Fasting ÔÇô poznaj zasady i efekty diety postu przerywanego.

8 KOMENTARZE

  1. Nie doda┼ée┼Ť jeszcze protoko┼éu ADF (Alternate Day Fasting), co w praktyce oznacza minimum 36 godzin postu i maksimum 12 godzin jedzenia. Oczywi┼Ťcie, okno naog├│┼é si─Ö skraca. Ten protok├│┼é daje najwi─Öksz─ů szans─Ö na wyst─ůpienie autofagii. Czasem tak jem i efekty s─ů fajne.
    Kolejna wersja IF jest do┼Ť─ç ekstremalna i nazywa si─Ö: Snake Diet. Taka, powiedzia┼ébym interwencyjna, po kt├│rej, po osi─ůgni─Öciu rezultat├│w, mo┼╝na wr├│ci─ç do preferowanego modelu IF.

  2. Tak Jacku, masz racje. W swoim artykule skupi┼éem si─Ö na wersjach najbardziej podstawowych. Dlaczego? Poniewa┼╝, kiedy wejdziesz na m├│j blog i przeczytasz pe┼ény artyku┼é o IF, mo┼╝esz zauwa┼╝y─ç ze ma on ponad 25 tysi─Öcy znak├│w. Nie chcia┼éem ju┼╝ przynudza─ç czytelnikom. Masz tez racje, ze istniej─ů alternatywne metody. Sam r├│wnie┼╝ je stosuje. Fajnie, ze zwr├│ci┼ée┼Ť na to uwag─Ö. Mo┼╝e napisze artyku┼é w┼éa┼Ťnie dla takich bardziej zaawansowanych czytelnik├│w jak Ty!

    • Bardzo ciekawe ­čÖé Nie tak dawno w RPA spotka┼éem si─Ö z sadownikami, kt├│rzy zbieraj─ů jab┼éka w trakcie pe┼éni, tzw. fullmoon harvest. I przetwory z takich zbior├│w s─ů na etykietach w ten sam spos├│b oznakowane. Nie znam si─Ö na fazach ksi─Ö┼╝yca, co to jest 2 i 4 faza?

  3. Witam, Czy m├│g┼ébym prosi─ç o podanie artyku┼éu lub publikacji, w kt├│rym opisany jest pozytywny wp┼éyw postu (24h-72h) na zwi─Ökszenie produkcji czynnika BDNF ? ­čÖé

  4. Hejj! swietny blog! od stycznia stosuje IF moje okno zywieniowe wypada miedzy 8 rano a 14/15 po poludniu, czy moze to obnizac jego skutecznosc? wszedzie czytam o pomijaniu sniadania a mnie ciezko jest ehh

    • Modeli IF jest co najmniej kilkana┼Ťcie. Wa┼╝ne, ┼╝eby raz dziennie porz─ůdnie zg┼éodnie─ç ­čÖé

  5. Hej, jak Ty uwa┼╝asz, jak si─Ö to ma do os├│b, kt├│re chc─ů utrzyma─ç swoj─ů mas─Ö mi─Ö┼Ťniow─ů? ­čÖé generalnie intermitten fasting jak i g┼éod├│wki bardzo do mnie przemawiaj─ů, lecz 2 lata pracowa┼éem by przyty─ç 10 kg i nie chcia┼ébym tego utraci─ç ­čÖé

DODAJ KOMENTARZ

Wpisz sw├│j komentarz
Mam na imi─Ö...