Jeśli dużo ćwiczysz w swojej czwartej i piątek dekadzie życia to z wypracowanych rezultatów będziesz nadal korzystał ćwierć wieku później. To odkrycie fińskich naukowców z Oulu City Hospital, którzy przeprowadzili badanie epidemiologiczne na przeszło pięciuset mężczyznach. Finowie odkryli, że aktywny styl życia w wieku średnim redukuje ubytki masy mięśniowej, spadki energii i siły na starość.

Ze wszystkich ludzi w wieku starczym, pomiędzy 5 a 10% możemy sklasyfikować jako wątłych, a 30-40% jest na dobrej drodze aby stać się wątłymi. Gerontolodzy używają terminu wątłość do opisania osób starych, którzy wbrew swojej woli tracą masę ciała lub mają zbyt niskie BMI. Jednocześnie osoby takie mają trudności w wykonywaniu codziennych zadań, takich jak noszenie zakupów, zmniejszenie poziomu energii życiowej przez co zaprzestają fizycznej aktywności.

Rezultatem postępującego zaniku masy mięśniowej — a co za tym idzie także siły, jest potrzeba wsparcia wynikająca z braku samodzielności w wyzwaniach dnia codziennego. Dodatkowo wątłe ciało to zwiększone narażenie na choroby. Wtedy zwykłe przeziębienie może prowadzić do poważnych komplikacji.

Badanie

Finowie zastanawiali się czy ludzie mogą ochronić się przed tak dużym osłabieniem ciała w późniejszym wieku, jeśli zainwestują swój czas w regularne treningi odpowiednio wcześniej w swoim życiu. Postanowili sprawdzić swoje założenie w badaniu na 514 ochotnikach przeprowadzonym w latach 60cyh i 70ych w projekcie Helsinki Businessmen Study, którego wszyscy uczestnicy byli wówczas zdrowi. Nie zażywali leków, nie cierpieli z powodu cukrzycy ani schorzeń układu krążenia.

W roku 1974 uczestnicy badania odpowiedzieli na kwestionariusz mający na celu opisanie ich ówczesnego stylu życia. Na bazie tych kwestionariuszy naukowcy podzielili ochotników na 3 grupy: grupa mężczyzn, którzy ćwiczyli mniej niż 2 godziny tygodniowo [Low LTPA na wykresie poniżej], grupa ćwicząca pomiędzy 2-6 godzin tygodniowo [Moderate LTPA] oraz grupa wykonująca ponad 6 godzin treningów tygodniowo [High PTA].

Rezultaty

W roku 2000 badacze po raz kolejny spotkali się z uczestnikami. Z grupy, która wykonywała niewielką ilość ćwiczeń 16% zostało zaklasyfikowanych jako wątłych ciałem. W grupach, które wykonywała umiarkowane oraz intensywne ćwiczenia było to odpowiednio 10.2% i 4.7%.

Wnioski

“Rezultaty naszego badania wyraźnie sugerują, że ciągła aktywność fizyczna rozpoczęta w średnim wieku wykazuje mocny wpływ na tzw. fenotyp wątłości w wieku starczym co podkreśla ważność rozpoczęcia regularnych ćwiczeń fizycznych wcześniej w życiu w celu zapobiegnięcia rozwojowi tej poważnej przypadłości geriatrycznej” napisali w konkluzji autorzy badania. Innymi słowy warto zainwestować w regularne treningi, jeśli z przodu pojawiła się czwóreczka 🙂

Źródło:

Leisure-Time Physical Activity in Midlife Is Related to Old Age Frailty [Oxford Academic]

DODAJ KOMENTARZ

Wpisz swój komentarz
Mam na imię...