Jak to robią inni? Specjaliści i entuzjaści optymalizacji ciała i umysłu odpowiadają na dziesięć pytań o filozofię stylu życia, zdrowe nawyki i biohacking. 10 pytań i 10 topowych wskazówek. Dobre praktyki. Małe zmiany. Duże rezultaty.

Kto?

Sebastian Kilichowski. Od 5 lat pomaga ludziom poprawić zdrowie i lepiej spać. Pasjonat biohackingu i diety ketogenicznej. Prowadził dietetycznie ponad 400 osób, a obecnie tworzy projekt jakim jest EyeShield, czyli firmę produkującą okulary blokujące światło niebieskie i zdrowe oświetlenie. Obecnie mocno ograniczył prowadzenie ludzi 1 na 1 i skupia się na edukacji na temat wpływu światła na zdrowie i rytmu dobowego. Organizuje w tej tematyce webinary, szkolenia dla firm i jest otwarty na wzięcie udziału w prelekcjach oraz podcastach.

PYTANIA

🌅Jak zaczynasz dzień? Jak wygląda Twoja rutyna poranka?

Sebastian Kilichowski: O 6:20 automatycznie otwiera się roleta w sypialni i wstaję. Jest to ogromny game changer, ponieważ gdy roleta się podnosi to po chwili budzi mnie naturalne światło. Następnie idę na taras na boso uziemiając się i pozwalam, aby do oka oraz skóry dotarło naturalne światło. Ten zabieg ustawia mój rytm dobowy i przysadka w odpowiedni sposób wyzwala hormony. Trwa to około 10-15m. Następnie robię jogę przez 10-15m, aby wejść w dzień z dużą dawką energii i zadbać o moje plecy, ponieważ przez większość dnia mam pracę siedzącą. Potem biorę prysznic i jem śniadanie z dużą ilością białka – to kolejny element ustawienia rytmu dobowego. Zimą jest to śniadanie białkowo tłuszczowe, jesienią i latem – dodaje więcej węglowodanów.

💊Jaka jest Twoja topowa 5 suplementów diety i dlaczego?

  1. NAC – konwertuje do najsilniejszego antyoksydantu glutationu, wspiera procesy detoksykacji.
  2. Treonian magnezu – jedyna forma magnezu, która przekracza barierę krew mózg i po pomiarach snu zauważyłem, że najlepiej na mnie działa podnosząc jeszcze bardziej deep sleep.
  3. Metyl błękitny – zwiększa wydajność mitochondriów, jest to dość niszowy suplement i ciężko go zdobyć. Swój zrobiłem samodzielnie na bazie odczynnika o czystości laboratoryjnej dodatkowo zlecając badanie na obecność metali ciężkich.
  4. Tran – nie zawsze mam dostęp do jakościowych owoców morza i ryb dlatego dostarczam dzięki niemu DHA. Jest to kwas tłuszczowy, który jako jedyny ma właściwości paramagnetyczne (przewodzi prąd elektryczny). Największe pokłady DHA są w oku i mózgu, nie bez powodu. Światło, które trafia do naszego oka jest zamieniane na impulsy elektryczne i za sprawą DHA przekazywane do mózgu. Jest to jeden z mechanizmów rytmu dobowego.
  5. Luteina z zeaksantyną – chroni oczy przed światłem niebieskim i przeciwdziała niszczeniu DHA.

📙Jaką książkę /film /podcast każdy powinien obejrzeć/ przeczytać/ posłuchać?

  1. Książka/audiobook – Atlas Zbuntowany autorstwa Ayn Rand. Książka pokazuje jak świat działa naprawdę. Pozwoliła mi ulepszyć moją filozofię życiową i kodeks moralny.
    Film 12 gniewnych ludzi – nauczył mnie, że warto myśleć indywidualnie i walczyć o swoje racje, nawet gdy sprawa wydaje się być z góry przegrana.
  2. Film Justice for all – uzmysłowił mi, że zawsze warto dążyć do prawdy i postępować w zgodzie ze swoim kodeksem moralnym.
  3. Wywiad z Simonem Sinekiem o dopaminie i pokoleniu milenialsów
  4. Książka The Slight Edge – drobne aktywności wykonywane odpowiednio często mogą Cię uczynić lepszym albo gorszym. Ty decydujesz. Jeden kebab nie uczyni Cię grubym, ale jeden kebab jedzony codziennie przez 2 lata już tak.  
  5. Film V jak Vendetta – idea jest potężna i przetrwa wszystko. Jestem idealistą, więc takie produkcje bardzo do mnie trafiają.

🤪Jaki jest najdziwniejszy zwyczaj zdrowotnej rutyny?

Wieczorem często ubieram golf do oglądania serialu/filmu, aby chronić swoją tarczycę przed światłem niebieskim z ekranu. Mało kto wie, ale światło potrafi penetrować skórę i wpływać na stany zapalne. Naturalne światło będzie nas regenerować, sztuczne – potęgować stany zapalne i zaburzać funkcjonowanie organizmu.

Jaka była jedna z najlepszych inwestycji w Twoje zdrowie?

– dieta keto w wariancie eTRF: odzyskałem kontrole nad jedzeniem i wyleczyłem się z insulinooporności oraz problemów gastrycznych
– okulary blokujące światło niebieskie: ogromna poprawa jakości snu i regeneracji
– better done than perfect: podejście do życia i biznesu
– analiza batmana: jeśli masz zasady ale robisz wyjątki i racjonalizujesz to tak naprawdę nie masz zasad
– organizacja dnia i czasu pracy: daje mi to ogromny spokój psychiczny jeśli mam plan
– opracowanie własnej filozofii życiowej: zdrowy egoizm i zasada win-win. Zawsze robiąc z kimś wspólny projekt staram się, aby obie strony zyskały.

🧠Jak dbasz o mózg i o higienę umysłu? Jak utrzymujesz wysoki poziom energii do działania?

 detoks dopaminowy: po takim detoksie rzeczy nudne i rozwojowe zaczynają być bardziej interesujące
– okulary blokujące światło niebieskie: znaczna poprawa regeneracji i snu skutkuje większym poziomem energii i koncentracją
– metyl błękitny: usprawnienie działania mitochondriów daje mi większe pokłady energii do samorealizacji

😌W jaki sposób wentylujesz się psychicznie kiedy dopada stres i gorsze dni?

Gdy czuje się przytłoczony to przypominam sobie, że życie to jeden wielki fraktal. Są momenty radości, szczęścia i ekscytacji, ale są również momenty smutku, bólu i cierpienia. Bez gorszych momentów w naszym życiu nie docenialibyśmy tych dobrych i radosnych. Tak działa świat. Świadomość tego pozwala mi pogodzić się z gorszymi okresami i dalej robić swoje. Polecam innym znaleźć swoją filozofię życia, dzięki której wiesz kim jesteś i do czego zmierzasz. Problemy to chwilowe przeszkody na drodze do celu.

👎Jaki był Twój największy #fuckup związany ze zdrowiem?

Zacząłem „suplementować” nikotynę w postaci saszetek, które wkłada się w usta między wargą a zębami, z uwagi na udowodnione działanie pro-zdrowotne i wpływ na mitochondria. Niestety ale uzależniłem się od tego. Ciężko mi było rzucić nikotynę, brałem ją przez ponad rok. Dopiero po przeczytaniu książki Atlas Zbuntowany Ayn Rand byłem w stanie wyrwać się z nałogu. Można powiedzieć, że wróciłem na właściwe tory robiąc sobie rachunek sumienia i uświadamiając sobie co jest dla mnie dobre, a co nie.

📈Jak ustalasz cele związane ze zdrowiem i jak utrzymujesz dyscyplinę?

Moja filozofia to ‘better done than perfect’ więc jak np. chcę skupić się na swojej sylwetce i zbudować masę mięśniową to nie zaczynam od zakupu stroju na siłownie tylko robię przez jakiś czas ćwiczenia z masą własnego ciała i potem stopniowo rozszerzam trening o ciężary pilnując kaloryki i jedząc w zgodzie z eTRF. Skupiam się na tym co mogę zrobić już teraz i potem dokładam kolejne elementy, które pomogą w osiągnięciu celu. Gdybym chciał wdrożyć wszystko od razu to bym poległ. Wprowadzanie wielu zmian na raz sprawia, że nie jesteś w stanie udźwignąć tego brzemienia.

😴W jaki sposób dbasz o prawidłowy sen?

Na 3-4h przed snem zakładam okulary blokujące światło niebieskie i staram się nie eksponować zbyt dużego % skóry na sztuczne światło. Na 1h przed snem odstawiam wszelką elektronikę, zapalam czerwoną żarówkę i czytam książkę wyciszając się. Na 30m przed snem przyjmuje treonian magnezu, doczytuje jeszcze parę stron książki i kładę się spać w absolutnej ciemności. Kiedy jestem na wyjazdach lub śpię w hotelach to biorę ze sobą opaskę na oczy i stopery do uszu.

Gdzie Cię znajdę?

Facebook EyeShield Facebook Dieta to nie wszystko
Instagram Sebastian Instagram Eyeshield Strona Eyeshield okulary i żarówki z serii zdrowego oświetlenia

W zakładce $Kody u góry strony znajdziecie zniżkę na wszystkie modele okularów marki Eyehsield – także na okulary korekcyjne blokujące niebieskie światło.

4 KOMENTARZE

  1. Co to jest metyl błękitny? Ma jakąś inną nazwę? Nie mogę znaleźć takiej substancji. Gdzie można o tym poczytać?

  2. Czy wiosną/latem gdy ciemno robi się po 20:00 też należy zakładać okulary blokujące światło niebieskie na 4 godziny przed snem?

DODAJ KOMENTARZ

Wpisz swój komentarz
Mam na imię...