Miewałem w życiu okresy, w trakcie których dopadała mnie tzw. mgła mózgowa. I owszem, regularnie zarywałem wtedy noce, pracowałem na dwa etaty, nie mówiło się w tamtych czasach nic o toksycznym niebieskim świetle. Brytyjskie fast foody zrobiły swoje, wydawałem fortunę na wątpliwej jakości suplementy, a moja wizja zdrowego żywienia sprowadzała się do jogobelli, Kubusia i 5 posiłków dziennie. Po przecież jogurcik, soczek i jedzenie co 2 godziny są zdrowe, prawda? Eh.

Nie mam o to do siebie pretensji. Patrzę na swoje ówczesne decyzje zdrowotne ze współczuciem. Tamten Mateusz robił dla siebie tyle na ile pozwalał mu jego poziom świadomości. Nie znał niczego lepszego. Obecnie, z perspektywy 10 lat mogę potwierdzić, że podróż po zdrowie i wychodzenie z kolejnych bzdur wielowarstwowego matriksa to proces. I doskonale wiem, że moje dzisiejsze decyzje mogą wydać się rudymentarne Mateuszowi, którym stanę się za 5 lat. Niemniej jednak staram się żyć tak, żeby ten przyszły był wdzięczny temu obecnemu za jego decyzje. I z troski o jego dobrostan robić mu przysługi.

W tym artykule dzielę się moją najbardziej aktualną wiedzą z obszaru optymalizacji możliwości mózgu, pracy umysłowej i likwidacji mgły mózgowej. Na nowo przejrzałem zaufane źródła. Oto czego się dowiedziałem i co pomogło mi odzyskać wysokooktanową wydajność.

Czym jest mgła mózgowa?

Kiedy mój mózg nie pracuje jak bym chciał, nic nie pracuje w moim życiu jak należy. A kiedy mój mózg pracuje w swoim optimum mogę robić rzeczy dużo szybciej. Gdy mam stabilną energię i klarowność myśli to działam na pełnych obrotach. Naturalnym jest więc, że chciałbym utrzymać ten stan podwyższonej wydajności i przewagi kognitywnej. Tylko jak stworzyć idealnie korzystne warunki do pracy mózgu? I jak to zrobić kiedy punktem zero jest mgła mózgowa?

Mgła mózgowa dopada każdego z nas od czasu do czasu, jednak niektórzy ludzie idą z nią przez życie niemal w układzie partnerskim. Permanentnie zamuleni. I zaczynają się w tym zamuleniu urządzać.

Żeby zrozumieć mglę mózgową należy najpierw zrozumieć potrzeby odżywcze naszego mózgu i dostarczyć mu takiego paliwa na jakim pracuje w stabilny i optymalny sposób. Rolą mózgu jest przetwarzanie olbrzymiej ilości informacji zbieranej przez zmysły. Jest nią także przetwarzanie myśli, które jednak stanowią tylko 1/milionową przerobu wszystkich danych. Do przetwarzania tych informacji mózg używa rożnych modalności. Głównymi z nich są sygnały elektryczne oraz substancje chemiczne takie jak neurotransmitery i hormony, ale także biofotony i elektromagnetyzm.

💡 Mgła mózgowa nie jest terminem medycznym. To cały szereg symptomów. Jest terminem, którym ludzie opisują swój stan kiedy mają niski poziom energii do działania, nie potrafią się skupić, żyją w letargu, podirytowaniu i czują się zmęczeni zanim zacznie się dzień. Może mieć podłoże chorobowe warto więc zacząć od wizyty u świadomego lekarza lub dobrego dietetyka.

Jakie są więc fizyczne potrzeby mózgu? Przede wszystkim stymulacja i stabilne zasilanie, czyli dobre źródła energii. W przypadku mózgu będą to tłuszcze, węglowodany, a także ciała ketonowe. I tutaj dochodzimy do clue odżywiania mózgu. Wspomniane paliwo dla mózgu nie zostanie odpowiednio przetworzone bez tlenu, enzymów zależnych od składników odżywczych takich jak witaminy i minerały. Dopiero spełniając te warunku paliwo zostanie przerobione na ATP, czyli walutę energetyczna dla komórek naszego organizmu.

3 główne problemy powodujące mgłę mózgową

Według doktora Stena Ekberga, byłego olimpijczyka i jednego z moich ulubionych edukatorów naukowych, trzy główne problemy powodujące mgłę mózgową to:

  • brak właściwych źródeł energii
  • ukryty stan zapalny
  • zaburzenie przewodnictwa

Brak energii może brać się ze zbyt małego dostarczania jej z pożywieniem — zbyt mała ilość tłuszczy i glukozy. Może też być spowodowany brakiem składników odżywczych takich jak witaminy i minerały. Oraz — co ciekawe — może być spowodowany zbyt wysoką ilością przeciwutleniaczy.

Antyoksydanty blokują powstawanie energii w organizmie. Dlatego dr Ekberg jest przeciwnikiem dostarczania przeciwutleniaczy w pigułce. Preferuje dostarczanie ich z prawdziwym pożywieniem i wspieranie organizmu w produkcji endogennych antyoksydantów takich jak glutation.

Jedną z głównych przyczyn mgły mózgowej jest odwodnienie. Upewnij się, że pijesz właściwą ilość dobrej jakości czystej wody z elektrolitami, np. szczypta soli himalajskiej.

Kolejnym elementami destruktywnym dla mózgu są chroniczny stres oraz brak ruchu. Chroniczny stres leży u podłoża niemalwszystkich chorób. Natomiast jeśli cierpisz z powodu mgły mózgowej i braku energii ale nie ćwiczysz, nie nawadniasz się i nie dbasz o sen, to jakakolwiek suplementacja będzie jak kask na ból głowy.

💡Jeśli mgła mózgowa ma postać przewlekłą najpierw należy wykluczyć potencjalne przyczyny medyczne. Warto wykonać morfologię, i panel hormonów tarczycy, oznaczyć poziom testosteronu. Bardzo ważnym jest również zbadanie organizmu pod kątem insulinooporności. Warto tez sprawdzić czy nie jest się anemikiem. Kolejnym ważnym elementem jest wykluczenie stanów zapalnych — zwłaszcza neurozapalenia oznaczając poziom CRP, uczulenia na składniki pokarmowe (alergie) i przeciekającego jelita. Przeciekające jelito= przeciekający mózg = neurozapalenie.

Oczywiście starzenie się organizmu również ma wpływ na prace mózgu. Jednak i w tym wypadku największy wpływ ma brak ćwiczeń regularnych. A więc regularne treningi nie są opcjonalne. Są podstawą zdrowia mózgu. Wybierz formę ćwiczeń, które sprawiają Ci najwięcej frajdy. I urozmaicaj trening rotując pomiędzy cardio, HIIT, mobilizacjami, treningiem oporowym i saunowaniem (sauna jest mimetykiem treningu cardio).

Elektrosmog a mgła mózgowa

Wg danych doktora Stena Ekberga jednym z powodów powstawania mgły mózgowej jest elektrosmog. Sztuczne pola elektromagnetyczne emitowane przez sprzęty elektryczne, wieże telefonii komórkowej zaburzają przewodnictwo impulsów elektrycznych w sygnalizacji komórkowej. Pływamy w zupie elektromagnetycznej, której nie widzimy. Dlatego warto minimalizować ekspozycję. Kilka prostych rad:

  • Nigdy nie trzymaj telefonu przy uchu kiedy rozmawiasz. Najlepiej przełącz na głośnik i odłóż smartfona w bezpiecznej odległości.
  • Wyłącz na noc router WiFi.
  • Nie pracuj na laptopie podpiętym do ładowarki.
  • Wyłączaj telefon na noc i w trakcie snu nigdy nie ładuj go na stoliku obok łóżka.

Zaburzenie rytmów dobowych (zegar biologiczny) również może powodować mglę mózgowo. Potwierdza to zapewne ludzie, którzy pracują zmianowo, tak jak kiedyś pracował autor tego artykułu. Praca zmianowa robiła ze mnie zombie. Chodziłem w permanentnym jet lagu. Warto uświadomić sobie zagrożenia płynące z regularnej pracy zmianowej dzień/noc. Dla zdrowia mózgu i zdrowia ogólnego jest to bardzo destruktywny system pracy i niestety, ale nie ma dla niego alternatywy innej jak praca za dnia.

Kolejnym elementem, który może wywoływać mgłę mózgową jest nagromadzenie toksyn środowiskowych w organizmie. Warto więc oznaczyć ich poziomy np. przez analizę pierwiastkową włosa.

Mgła mózgowa a post przerywany

Doskonałym sposobem na mgłę mózgowa może okazać się przejście na posty przerywane, czyli spożywanie posiłków w ustalonym oknie żywieniowym. Dla przykładu od lat stosuję głównie okno 16/8. Oznacza, że wszystkie posiłki zjadam w oknie 8 godzinnym, czasem krótszym 6 godzinnym. Badania pokazuję, że post przerywany wpływa na wzrost produkcji BDNF — czynnika wzrostu komórek nerwowych. U mnie najlepiej sprawdza się zjedzenie pierwszego posiłku na 4 godziny po przebudzeniu. W tym oknie mój mózg po spożyciu grzybowego rooibos z olejem MCT, niacyną i kreatyną jest najbardziej kreatywny i produktywny. Do tego 20 minut porannych mobilizacji, trening HIIT, jogging lub sauna i jestem gotów do pracy.

Większość pracy wykonuję przez pierwsze 5-6 godzin dnia. Wtedy mój mózg jest na najwyższych obrotach. Wieczorem, jeśli muszę zrobić coś związanego z pracą, staram się aby były to zadania kreatywne ale nie analityczne. Jednak aby zachowac sprawny mózg wymagany jest odpoczynek i głęboki relaks. Równie ważny jest post dopaminowy.

Jedzenie mocy dla mózgu.

Tutaj skrótowo. Lista składników, które powinny na stałe zagościć w diecie, żeby zasilały mózg w energię oraz tych, które warto unikać.

Lepiej jeść zdrowo i nie suplementować, niż suplementować i jeść byle co

JEM

Dziki łosoś, śledź, sardynki w słoiku (genialne źródło Omega 3). Jaja ekologiczne. Kawior (jeśli masz dostęp do dobrego źródła). Jagody i borówki. Kurkuma. Orzechy włoskie. Awokado. Buraczki czerwone. Nasiona dyni. Oleje z oliwek, MCT, kokosa, ghee. Ekologiczna wołowina z krów wypasanych trawą. Ocet jabłkowy. RAW czekolada 85%+. Zielona herbata (jeśli tolerujesz kofeinę). Podroby.

NIE JEM

Dieta bez ziaren oraz olejów roślinnych (szczególnie rzepakowego i słonecznikowego — oba do kosza!). Żadnych fast foodów, czipsów, produktów smażonych i przetworzonego jedzenia. Nie piję alkoholu. Zero cukrów i słodzonych napojów. Unikam soków owocowych.

Reedukacja oddechowa

Jednym z najskuteczniejszych narzędzi do poprawy pracy mózgu jest nauka prawidłowego oddychania. O tym jak przywróciłem naturalny oddech torem nosowym pisałem tutaj. Doskonałą aplikacją dla reedukacji oddechowej jest Breathwrk. Dla poprawy pracy mózgu o poranku polecam dwa programy: Awake i Energize. Do reedukacji oddechowej w trakcie snu polecam irlandzkie plastry od MyoTape, które znajdziecie na straganie.

Trening HIIT

Odkąd wprowadziłem do swojej rutyny treningowej poranny HIIT spinning (zamiennie ze sprintami) moja energetyka uległa znacznej poprawie. Przekłada się to również na klarowność myślenia i energię do pracy. Badania pokazują, że trening HIIT, czyli trening interwałowy o wysokiej intensywności powoduje powstawanie białek BDNF. Białka te wiązane są z poprawa procesów kognitywnych takich jak pamięć i przyswajanie informacji. Co więcej HIIT wykazuje również działanie przeciwzapalne, co może skutkować zmniejszeniem neurozapalenia — jednego z głównych przyczyn mgły mózgowej.

Ekspozycja na zimno

Mam dwie wiadomości, dobrą i złą. Dobra jest taka, że zimna woda bardzo dobrze wpływa na prace mózgu. Zła jest taka, że trzeba się pod ten strumień zimnej wody wystawiać. I to regularnie. Kiedy już przełamie się początkowy szok związany z nagłą zmianą temperatury, po kilku chwilach zimny prysznic staje się mocno stymulującym doświadczeniem. Kiedy nagle przekręcamy kurek z ciepłej na lodowata wodę, krew odpływa z elementów dystylnych ciała do rdzenia, mózgu i narządów wewnętrznych. Wydzielają się hormony regulujące stres , poprawiające nastrój i wpływające stymulująco na pracę mózgu. Zimny prysznic błyskawicznie aktywuje układ nerwowy i jest jednym z najlepszych sposobów zmiany fizjologicznego stanu organizmu. Od zamulenia do wysokiej energii w 5 minut. Bez suplementów.

Mgła mózgowa. Krótka lista dobrych praktyk

  • ustabilizuj poziom cukru
  • zbadaj insulinooopporność i anemie
  • wypróbuj zimny prysznic o poranku
  • rzuć palenie
  • zbadaj markery stanu zapalnego
  • jedz prawdziwe jedzenie
  • wyrzuć z kuchni cukier
  • nawodnij się zdrową czystą wodą z elektrolitami
  • nie stosuj antyoksydantów w suplemencie
  • zoptymalizuj swój sen
  • zoptymalizuj swój stres
  • zoptymalizuj swój oddech
  • ćwicz regularnie (HIIT 3x tyg)
  • napraw cieknące jelito
  • ogranicz ekspozycję na EMF (smartfon, router wifi, tablety etc.)
  • zbadaj alergie pokarmowe
  • unikaj pracy zmianowej
  • rób regularny detoks wątroby
  • rozważ dietę nisko-węglowodanową lub keto
  • stosuj posty przerywane
lista kontrolna deep work

Lista kontrolna Poranek Mistrzów. Kliknij i pobierz

10 KOMENTARZE

  1. Piekna sprawa, akurat wczoraj mialam taki dzien, ale wszystko o czym tu piszesz sie zgadza (no! moze oprocz jedzenia zwierzat, bo ten pokarm wbrew pozorom taki zdrowy nie jest, ale dla kazdego cos inbego 🙂 ) Brak ruchu chyba mi doskwiera najbardziej. Pora sie za to wziac. Dziekuje za ten madry i pomocny artykul. Przesylam dalej :💪👍

  2. Cześć

    mam pytanie czy Ty rzeczywiście pozbyłeś mgły mózgowej wyżej opisanymi sposobami czy po prostu napisałeś tylko co dr Ekberg mówi w swoich filmach.

DODAJ KOMENTARZ

Wpisz swój komentarz
Mam na imię...