Jakie suplementy wybra─ç? Gdzie znale┼║─ç te o najlepszej przyswajalno┼Ťci? Czy ja w og├│le potrzebuj─Ö suplement├│w diety? Na te pytania szuka┼éem odpowiedzi w ci─ůgu ostatnich 10 lat. W serii ­čĺŐJakie suplementy? opisuj─Ö to czego si─Ö dowiedzia┼éem. Na pocz─ůtek polecam zapozna─ç si─Ö z zasadami BHP w┼éa┼Ťciwej suplementacji. Suplementy diety to nie landrynki. Substancje te mog─ů zar├│wno wesprze─ç naturalnie si┼éy organizmu jak i wytr─ůci─ç go z r├│wnowagi. Dlatego tak wa┼╝ne jest podej┼Ťcie do tematu z g┼éow─ů.


Od wi─Ökszych mi─Ö┼Ťni, przez wzrost libido po obietnic─Ö przed┼éu┼╝enia ┼╝ycia. ┼Üwiat jest pe┼éen marketingowych zapewnie┼ä, kt├│re nie maja umocowania w rzetelnych badaniach. Oczywi┼Ťcie opr├│cz dowod├│w naukowych istniej─ů tak┼╝e te oparte na do┼Ťwiadczeniu. Uwa┼╝am, ┼╝e o ostatecznej warto┼Ťci suplementu (ale tak┼╝e narz─Ödzia czy metody) decyduje cz┼éowiek widz─ůcy w swoich praktykach efekty ich dzia┼éania. #umniedzia┼éa W tej serii chcia┼éem si─Ö podzieli─ç suplementami, kt├│re testowa┼éem i o kt├│rych wiem, ┼╝e s─ů na pewno lub prawdopodobnie warte wydanych pieni─Ödzy. Pami─Ötaj, ┼╝e Tw├│j organizm mo┼╝e mie─ç zupe┼énie inne potrzeby ni┼╝ m├│j, dlatego tak wa┼╝na jest diagnostyka. Je┼Ťli stosujesz leki lub masz problemy zdrowotne, wa┼╝ne jest, aby porozmawia─ç z lekarzem przed przyj─Öciem nowych suplement├│w.

STACK #4 Mgła Mózgowa i Szybszy Mózg

­čĺíPoni┼╝ej znajduje si─Ö lista suplement├│w wspieraj─ůcych prac─Ö m├│zgu. Je┼Ťli borykasz si─Ö z mg┼é─ů m├│zgow─ů warto rozwa┼╝y─ç szereg bada┼ä ze szczeg├│lnym uwzgl─Ödnieniem insulinooporno┼Ťci , stan├│w zapalnych, panelu na tarczyc─Ö i anemii. Je┼Ťli nie dbasz o higien─Ö snu Tw├│j m├│zg nigdy nie b─Ödzie pracowa┼é w swoim optimum. Nale┼╝y zacz─ů─ç od poprawy jako┼Ťci snu, regularnego ruchu, odpowiedniego nawodnienia oraz diety dla m├│zgu.

Ôם Zacznij od tego artyku┼éu

W sk┼éad stack’a suplementacyjnego wspieraj─ůcego prac─Ö m├│zgu wchodzi ┼é─ůcznie 13 suplement├│w w najlepszych formach i o skuteczno┼Ťci popartej badaniami:

ÔŚó BAZA ÔŚú

ÔŚó DODATKOWO ÔŚú

Na niekt├│re z omawianych suplement├│w w zak┼éadce $ Kody znajduj─ů si─Ö zni┼╝ki. Jest to efekt afiliacji w moim ulubionym modelu win-win-win. Zni┼╝ka dla czytelnik├│w, prowizja dla polecaj─ůcego, zarobek dla producenta. Wszyscy wygrywaj─ů ­čśŐ #afiliacja

Mgła mózgowa. Chcesz robić rzeczy dużo szybciej i mieć więcej energii?

Zanim zaczniesz kompletowa─ç suplementy, zapoznaj si─Ö z poni┼╝szym artyku┼éem. Wyja┼Ťnia potencjalne przyczyny mg┼éy m├│zgowej oraz sposoby na przyspieszenie pracy m├│zgu i sprawno┼Ťci umys┼éowej bez potrzeby stosowania suplement├│w. Zawsze zaczynamy od zmiany stylu ┼╝ycia. Cz─Östo najprostsze interwencje okazuj─ů si─Ö najskuteczniejsze. Suplementy s─ů doskona┼éym uzupe┼énieniem w┼éa┼Ťciwego stylu ┼╝ycia, bo lepiej je┼Ť─ç zdrowo i nie suplementowa─ç, ni┼╝ suplementowa─ç i je┼Ť─ç byle co.

­čžáLISTA SPRAWDZONYCH SUPLEMENT├ôW

Substancje, kt├│re umie┼Ťci┼éem na swojej kr├│tkiej li┼Ťcie to zwi─ůzki najobszerniej przebadane oraz uchodz─ůce za najskuteczniejsze w opiniach biohaker├│w i promotor├│w optymalizacji zdrowia. Kwasy Omega 3, koenzym Q10 oraz magnez stosuj─Ö regularnie. Pozosta┼ée suplementy stanowi─ů uzupe┼énienie mojego bazowego stacka suplementacyjnego. Substancje z listy mo┼╝na ┼é─ůczy─ç, ale najlepiej wprowadza─ç je do diety pojedynczo i monitorowa─ç rezultaty ich dzia┼éania.

Dla przyk┼éadu obecnie w moim porannym kuloodpornym kakao (dawniej kawie) l─ůduje ┼éy┼╝ka sto┼éowa oleju MCT, 200mg l-teaniny, 5g kreatyny, 200-500mg niacyny oraz cordyceps i sopl├│wka je┼╝owata (lion’s mane). Taki zestaw jest dla mnie nie tylko idealnym paliwem dla m├│zgu ale te┼╝ doskona┼é─ů porann─ů przedtrening├│wk─ů. Do pierwszego posi┼éku zjadam 2g kwas├│w Omega 3 i 200mg koenzymu Q10 + magnez. A wi─Öc list─Ö oznaczon─ů jako BAZA zamykam o poranku. Suplementy z listy DODATKOWE rotuj─Ö naprzemiennie: podmieniam grzyby na adaptogeny. W weekendy staram si─Ö nie bra─ç ani grzyb├│w ani adaptogen├│w.

Olej MCT

Olej MCT w organizmie przekszta┼éca si─Ö w ketony. Ketony s─ů energi─ů i nie s─ů magazynowane w t┼éuszczu ale s─ů wykorzystywane jako natychmiastowe ┼║r├│d┼éo energii nie tylko dla organizmu, w tym dla m├│zgu. Nadaje si─Ö do zwi─Ökszenia wydolno┼Ťci organizmu, poniewa┼╝ wch┼éania si─Ö bezpo┼Ťrednio do krwi. Idealny do porannej kuloodpornej kawy lub herbaty.

  • ­čĺí Dawkowanie: 2 ┼éy┼╝eczki sproszkowanego lub 2 ┼éy┼╝ki sto┼éowe ciek┼éego oleju dziennie

Niacyna

Niacyna czyli witamina B3, tutaja w formie kwasu nikotynowego. Przyczynia si─Ö do prawid┼éowego funkcjonowania uk┼éadu nerwowego oraz aktywno┼Ťci umys┼éowej. Wa┼╝na dla metabolizmu energetycznego kom├│rek, pomaga zmniejszy─ç zm─Öczenie i znu┼╝enie. Wa┼╝ne: Wysokie dawki niacyny mog─ů powodowa─ç tzw. efekt flush, czyli niepo┼╝─ůdane zaczerwienienie i zwi─ůzany z tym dyskomfort u os├│b wra┼╝liwych. Efekt ten ust─Öpuje po oko┼éo godzinie. Dla mnie jest bardzo przyjemny, jednak s─ů ludzie kt├│rzy go nie lubi─ů. Wtedy warto wypr├│bowa─ç niacyn─Ö jako amid kwasu nikotynowego.

  • ­čĺí Dawkowanie: 20-500mg dziennie

Kreatyna

Kreatyna znana jest przede wszystkim jako suplement dla zwi─Ökszenia wydolno┼Ťci fizycznej i wsparcie budowy masy mi─Ö┼Ťniowej. Natomiast kreatyna jest r├│wnie┼╝ skutecznym zwi─ůzkiem na popraw─Ö zdolno┼Ťci poznawczych.Poprawia koncentracj─Ö, my┼Ťlenie logiczne i pami─Ö─ç kr├│tkotrwa┼é─ů.

  • ­čĺí Dawkowanie: 5g dziennie

L-teanina

To jedna z moich ulubionych substancji dla m├│zgu. Kiedy jeszcze pi┼éem kaw─Ö, zawsze dodawa┼éem do niej 200mg l-teaniny. w ten spos├│b mog┼éem cieszy─ç si─Ö aromatem kawy bez efekt├│w ubocznych w postaci stan├│w l─Ökowych, gonitwy my┼Ťli i roztrz─Ösionych rak. Jakie w┼éa┼Ťciwo┼Ťci ma l-teanina: stymulacja fal m├│zgowych ╬▒lfa, zmniejszenie odczuwania stresu, poprawa pami─Öci, poprawa funkcji poznawczych.

  • ­čĺí Dawkowanie: 100-400 mg /dob─Ö

Cordyceps + Lion’s Mane

O mojej topowej pi─ůtce grzyb├│w pisa┼éem wi─Öcej tutaj. Skr├│towo: cordyceps czyli maczu┼╝nik wzrost produkcji hormon├│w steroidowych (testosteronu, estradiolu), poprawa funkcji seksualnych. Istniej─ů liczne doniesienia, zw┼éaszcza od sportowc├│w, i┼╝ stosowanie tego grzyba pomaga zwalcza─ç zm─Öczenie i zwi─Öksza wydolno┼Ť─ç organizmu. Lion’s Mane czyli soplowka je┼╝owata to poprawa funkcji kognitywnych i wzmocnienie po┼é─ůcze┼ä synaptycznych. Moje ulubione grzyby dla oprawy pracy m├│zgu. Idealne do porannej kawy lub herbaty kuloodpornej.

  • ­čĺí Dawkowanie: wed┼éug zalece┼ä producenta

Treonian Magnezu

Treonian magnezu to jedna z organicznych form magnezu. Zwi─ůzek ten jest po┼é─ůczeniem L-treonianu (kwasu cukrowego) i magnezu. W odr├│┼╝nieniu od innych form treonian magnezu cechuje si─Ö wysok─ů biodost─Öpno┼Ťci─ů dla m├│zgu. Bardzo dobrze przenika barier─Ö krew-m├│zg. Badacze zauwa┼╝yli, ┼╝e treonian magnezu zwi─Öksza g─Östo┼Ť─ç synaps w obszarach m├│zgu kluczowych dla funkcji wykonawczych i pami─Öci, takich jak np. hipokamp

  • ­čĺí Dawkowanie: 300 -1000 mg /dob─Ö

Omega 3

Kwasy omega-3 s─ů jednymi z podstawowych substancji buduj─ůcych uk┼éad nerwowy. Odgrywaj─ů kluczow─ů rol─Ö w rozwoju i pracy m├│zgu. Poprawiaj─ů ukrwienie m├│zgu, dzi─Öki czemu ich odpowiednie st─Ö┼╝enie mo┼╝e przyspieszy─ç i podnie┼Ť─ç jako┼Ť─ç neurotransmisji. Co ciekawe Omega 3 sprawdzaj─ů si─Ö te┼╝ w sportach, gdy┼╝ przyspieszaj─ů syntez─Ö bia┼éek mi─Ö┼Ťniowych oraz metabolizm t┼éuszcz├│w. Ponadto przeciwdzia┼éaj─ů powstawaniu zakwas├│w. Warto rozwa┼╝y─ç oznaczenie ich poziomu w celu w┼éa┼Ťciwego doboru suplementu.

  • ­čĺí Dawkowanie: 1000 – 2000 mg /dob─Ö

Koenzym Q10

Badania pokazuj─ů, ┼╝e obni┼╝ony poziom CoQ10 wi─ů┼╝e si─Ö z zaburzeniami funkcji poznawczych. Suplementacja Q10 mo┼╝e by─ç stosowana w celu poprawy funkcji kognitywnych. Dzi─Öki silnemu potencja┼éowi antyoksydacyjnemu Q10 jest w stanie neutralizowa─ç szkodliw─ů dzia┼éalno┼Ť─ç wolnych rodnik├│w w strukturach m├│zgu. Po 35 roku ┼╝ycia to tak┼╝e jeden z najlepszych suplement├│w na utrzymanie wysokiego poziomu energii.

  • ­čĺí Dawkowanie: 2 x 100mg /dob─Ö

Bacopa

Ajurweda, tradycyjna medycyna indyjska, zna j─ů ju┼╝ od 5000 lat i stosuje jako ┼Ťrodek poprawiaj─ůcy pami─Ö─ç i koncentracj─Ö, uspokajaj─ůcy i ┼éagodz─ůcy stany l─Ökowe, a nawet skuteczny w leczeniu padaczki. Badania kliniczne wykaza┼éy jej w┼éa┼Ťciwo┼Ťci neuroprotekcyjne i kardioprotekcyjne, a tak┼╝e antyoksydacyjne i przeciwzapalne. Bacopa jest adaptogenem. Dzia┼éanie: poprawa kondycji neuron├│w, poprawa pami─Öci i funkcji poznawczych, z┼éagodzenie objaw├│w depresji.

  • ­čĺí Dawkowanie: w/g zalece┼ä producenta

ALCAR

L-karnityna jest aminokwasem wyst─Öpuj─ůcego naturalnie w tkankach zwierz─Öcych, gdzie wytwarzana jest z lizyny i metioniny. Przypisuje si─Ö jej takie fukcje jak: poprawa pami─Öci i zdolno┼Ťci poznawczych, dzia┼éanie neuroprotekcyjne, stymulacja regeneracji nerw├│w, poprawa m─Öskich funkcji rozrodczych.

Badania pokazuj─ů, ┼╝e ALCAR czyli acetyl-L-karnityna obni┼╝a CRP (marker stanu zapalnego, tak┼╝e neurozapalenia). Uwaga migrenowcy. ALCAR podobnie jak np. glicyna w wi─Ökszych dawkach potrafi wyzwala─ç b├│le migrenowe. Tak jest te┼╝ u mnie. Dlatego moje dawkowanie jest du┼╝o ni┼╝sze ni┼╝ zalecane. Coraz mocniej sk┼éaniam si─Ö te┼╝ do zaprzestania dostarczania organizmowi wyizolowanych aminokwas├│w. Leczniczo, ALCAR od kilku lat bierze m├│j tato, jako jeden z czterech suplement├│w dla zdrowia serca w/g zalece┼ä dr Williama Davisa i ksi─ů┼╝ki Kardiologia Metaboliczna. Po 3 latach od przebytego zawa┼éu kondycja i parametry taty s─ů bardzo dobre.

  • ­čĺí Dawkowanie: (1-2g dziennie, w dw├│ch porcjach)

Źródła: Dr Berg, dr Ekberg, Nootropic Expert, NeuroExpert, Vitapedia

Pozostałe stacki (strony w budowie):

STACK #1 Baza ­čĺŐ STACK #3 Deep Sleep ­čĺŐ STACK #4 Mg┼éa M├│zgowa ­čĺŐ STACK #5 Testo + GH ­čĺŐ STACK #6 Odporno┼Ť─ç ­čĺŐ STACK #7 G┼é─Öboki relaks ­čĺŐ STACK #8 Anti-aging 40+ ­čĺŐ STACK #9 Detox ­čĺŐ Stack #10 Apteczka ­čĺŐ STACK 11 Jelita ­čĺŐ STACK #12 Mocne Serce

3 KOMENTARZE

DODAJ KOMENTARZ

Wpisz sw├│j komentarz
Mam na imi─Ö...