David Sinclair, Ph.D., A.O. jest genetykiem na Harvardzie. Zasłynął odkryciem przeciwstarzniowych efektów stosowania resweratrolu i sirtuin. Jest znany przede wszystkim ze swojej pracy na rzecz zrozumienia dlaczego się starzejemy i jak spowolnić starzenie.

Jego obszar badawczy to głównie sirtuiny, enzymy modyfikujące proteiny, które reagują na zmianę poziomu NAD+ oraz na restrykcję kaloryczną. Zajmuje się również metabolizmem energetycznym, mitochondriami, neurodegeneracją oraz pamięcią i kognicją. Czyli miód na serce i poezja dla uszu biohakera 🙂

Co powiedział w rozmowie z Roganem?

O przyszłości medycyny

Jak określić swoje własne zdrowotne optimum? Mimo ogólnego zajarania postępem technologii, żyjemy w całkiem prymitywnych czasach. Ci bardziej świadomi odwiedzają lekarza raz do roku robiąc przyjemniej morfologię. W Polsce na hasło badania prewencyjne, czy bilans 30 latka lekarze domowi robią wielkie oczy. Jak gdyby w amoku wypisywania recept zapomnieli, że podstawą zdrowia jest zapobieganie chorobie. Co jeśli zmiana nowotworowa pojawi się na dzień po wizycie u lekarza? – pyta Sinclair.

Rozwiązaniem przyszłościowym jest zaawansowane monitorowanie własnego ciała: genetyczne, epigenetyczne i dodatkowo morfologia. Tym samym można się w porę zorientować kiedy sprawy nie idą we właściwym kierunku i na czas wprowadzić korektę kursu. Liczba osób w wieku 65 lat wzrośnie 3 krotnie do roku 2050.

Jaką rutynę stosuje dr. David Siclair?

Celem rutyny przeciwstarzeniowej Sinclair’a jest aktywacja szlaków, które wzmacniają mechanizmu obronne ciała przeciwko starzeniu komórek.

  • Stosował restrykcję kaloryczną 20-30%, ale zastąpił ją przez intermittent fasting (post przerywany). Pomija 1 lub 2 posiłki każdego dnia. „Nie chodzi o to kiedy jesz ale o to co jesz. Najważniejszy jest czas pomiędzy posiłkami, w którym powinieneś odczuć głód
  • Unika cukrów i węglowodanów
  • Stara się unikać jedzenia mięsa ssaków (cząsteczka TMAL mogąca powodować choroby serca poprzez uszkodzenia genomu). W zamian je ryby i białe mięso.
  • Biega dwa razy w tygodniu w systemie HIIT
  • Stosuje trening oporowy 2-3x w tygodniu w celu zwiększenia/utrzymania masy kostnej
  • Wypija tylko jedną kawę dziennie
  • Unika skanerów Rentgena na lotniskach (zmieniają epigenom. Genom to Twoje DNA, kod życia. Epigenom czyta i aktywuje odpowiednie linijki kodu we właściwym czasie. Genom to płyta kompaktowa z danymi, epigenom to laser, który ją czyta a X-Ray powoduje rysy na płycie.)
  • Unika spożywania BCAA’s. Wysoka ilość BCAA w diecie uruchamia szlak mTor (jeden ze szlaków starzeniowych). W badaniach na gryzoniach aktywacja mTor skraca ich życie.
  • Stosuje stres temperaturowy – terapię kontrastową, czyli saunowanie na przemiennie z lodowatą kąpielą (2x). W badaniach na drożdżach, terapia kontrastowa przedłużała ich żywotność o 30%. To stary trick aktywacji mechanizmów obronnych organizmu przeciwko starzeniu (aktywacja szlaków długowieczności)
  • W opinii Sinclair’a antyoksydanty/przeciwutleniacze nie odgrywają znaczącej roli w obszarze badań nad spowolnieniem starzenia

„Karmienie myszy co drugi dzień powodowało największy wzrost długości ich życia”

Co Cię nie zabije to Cię wzmocni, czyli zjawisko hormezy

Ekspozycja organizmu na niewielką ilość cyklicznego stresu jest dobra dla organizmu. Zjawisko czerpania korzyści zdrowotnych ze stresu to zjawisko hormezy, które zostało odkryte przypadkiem.

Około 70 lat temu naukowcy zaobserwowali, że rośliny opryskiwane herbicydami stają się silniejsze, dzięki molekułom produkowanym przez rośliny w okresie stresu. Czynnikiem wywołującym stres hormetyczny był w tym przypadku herbicyd. Jednym z polifenoli wydzielanych przez rośliny kiedy są poddane stresowi jest resweratrol.

„Starzenie powinno być uznane za jednostkę chorobową”

Jeśli poddasz czynnikom stresowym krzewy winorośli, to oprócz dobrego wina dostaniesz w pakiecie wino wyładowane resweratrolem. Resweratrol uruchamia te same szlaki sirtuinowe w winorośli i co w ciele człowieka. Innymi słowy to co chroni roślinę chroni również człowieka.

Sirtuiny to ewolucyjnie konserwowane enzymy, które odgrywają istotną rolę w procesach starzenia i regulacji długości życia. Wzrasta liczba dowodów na to, że umiejętne sterowanie ich aktywnością za pomocą chemicznych aktywatorów czy odpowiedniej diety może opóźnić starzenie i wydłużyć czas życia. Sirtuiny uchodzą za eliksir młodości nowej generacji.

Spowolnić starzenie: 3 Kluczowe Substancje

1. Resweratrol

Wbrew obiegowym opiniom resweratrol jest bardzo słabym przeciwutleniaczem. Jest za to chemicznym aktywatorem sirtuin. Kontroluje tym samym przeciwstarzeniowe mechanizmy obronne ciała. Działanie resweratrolu jest podobne do diety opartej na 30-50% restrykcji kalorycznej. Podobnie jak resweratrol, nisko kaloryczna dieta również aktywuje sirtuiny. Dla człowieka, który lubi sobie podjeść taka alternatywa dla przymierania głodem to no-brainer.

Moje zdjęcie z winnicy w Cederberg Mountains, RPA. Piękne tereny i jeszcze lepsze wino 🙂

2. NMN

NMN (mononukleotyd nikotynamidu) stymuluje produkcję sirtuin, wspomnianych już białek, które zanikają wraz z wiekiem. NMN odwraca nie tylko wewnętrzne symptomy starzenia takie jak pogorszenie wzroku, metabolizm czy nietolerancja glukozy. Efekty działania są widoczne również na zewnątrz.

3. METFORMINA

Lek dostępny w polskich aptekach przepisywany pacjentom chorującym na cukrzycę typu 2. Obniża poziom glukozy we krwi (wysoki poziom glukozy jest powiązany z krótszym życiem). Badania Sinclair’a wskazują jednak, że może on również spowolnić starzenie wydłużając życie. Pierwsze testy na myszach potwierdzają tę tezę.

Co więcej badania przeprowadzone przez dr Rafaela de Cabo z amerykańskiego National Institute of Aging są równie obiecujące. Porównując grupę pacjentów zażywających metforminę oraz cukrzyków, którzy stosują inne preparaty, uczeni doszli do wniosku, że ci pierwsi żyją nawet o 15 proc. dłużej. Dla 65 latka to niemal dodatkowe 10 lat życia. Na obecną chwilę nie wiadomo jednak, czy pożyteczny wpływ metforminy na organizm działa również w przypadku regularnego zażywania przez osoby zupełnie zdrowe. Mimo tego dr Sinclair regularnie zażywa metforminę przed snem.

W badaniach na gryzoniach metformina w niskich dawkach:

  • mobilizuje organizm do wydajniejszej pracy przy mniejszej ilości dostarczonych kalorii
  • w związku z czym obniża poziom cholesterolu LDL
  • oraz zwiększa wrażliwość tkanek na insulinę
  • zmniejszona przemiana materii wpływa pozytywnie na mniejszą ilość produkcji reaktywnych wolnych rodników uszkadzających komórki i tkanki ciała

„Metformina działa podobnie jak niskokaloryczna dieta spowalniająca procesy starzenia się” – dr Rafael de Cabo

LISTA ZAKUPOWA:

  • NMN: 1g o poranku. W UK dostępna jest czysta forma NMN , a na polskim rynku dostępny jest analog pod nazwą Tru Niagen (nicotinamide riboside chloride)
  • Resweratrol: 500mg – również o poranku wymieszane z jogurtem.
  • Metformina: specyfik dostępny na receptę, 1g przed snem. Alternatywnie: Berberyna – dostępna bez recepty.
  • Dodatkowo: Witamina D3 + K2

Misja: spowolnić starzenie

Co mnie osobiście zaskoczyło, to fakt, że Sinclair od wielu lat zażywa statyny i podbija sobie poziom kofeiny dietetyczną Colą. Najwyraźniej nawet naukowiec z obszaru anti-aging potrzebuje jakiejś używki.

Co ciekawe w 2013 GlaxoSmithKline zamknęło na trzy spusty działalność Sirtris (firmy dr.Sinclaira zajmującej się przedłużaniem życia w zdrowiu) niecałe pięć lat po tym gdy wydali $720 milionów żeby ją kupić…Dr. Sinclair kontynuuje swoje prace nad resweratrolem i jego analogami.

Miejmy nadzieję, że za naszego życia 60tka stanie się nową 40tką. Moim celem jest długie, dobrej jakości życie i ochrona przez chorobami cywilizacyjnymi oraz wieku starczego. A takie działania najlepiej zacząć zaraz po 30tce.

Źródło:

DODAJ KOMENTARZ

Wpisz swój komentarz
Mam na imię...