Technologia w s┼éu┼╝bie optymalizacji, to jeden z fundament├│w biohackingu. Ilo┼Ť─ç dost─Öpnych narz─Ödzi i nowinek technologicznych wspieraj─ůcych ludzkie zdrowie ci─ůgle si─Ö poszerza. Dotyczy to tak┼╝e uniwersum aplikacji na telefon. Zr├│b ze swojego smartfona najlepszy u┼╝ytek. Zamiast z┼éodzieja czasu i energii oraz dopaminowej karuzeli, wykorzystaj go jako d┼║wigni─Ö do optymalizacji wydajno┼Ťci i osi─ůg├│w. Pomog─ů Ci w tym poni┼╝sze aplikacje.

­čöąTop10 Aplikacje do Biohackingu

Oto moja subiektywna lista najlepszych appek do biohackingu. Oczywi┼Ťcie wszystkie przetestowa┼éem wzd┼éu┼╝ i wszerz oraz u┼╝ywam ich regularnie. Poni┼╝sza lista b─Ödzie cyklicznie od┼Ťwie┼╝ana i uzupe┼éniana. Je┼Ťli zabrak┼éo na niej kt├│rej┼Ť z Twoich ulubionych aplikacji, podziel si─Ö rekomendacj─ů w komentarzu pod tym artyku┼éem.

Posty i okresowe głodówki

­ččáZero

Bardzo dobra aplikacja autorstwa Petera Attia. Aplikacja posiada intuicyjny i ┼éadny wizualnie UX, kt├│ry pozwala wybra─ç d┼éugo┼Ť─ç postu lub do┼é─ůczy─ç do istniej─ůcych wyzwa┼ä w p┼éatnej wersji Zero+. Aplikacja Zero pozwala r├│wnie┼╝ na prowadzenie dziennika oraz posiada modu┼é edukacyjny z angloj─Özycznymi artyku┼éami i nowo┼Ťciami z obszaru okresowych post├│w i ich wp┼éywu na organizm. O tym jak si─Ö przygotowa─ç do 72h postu pisa┼éem w tym artykule.

­ččáMonitor g┼éod├│wki

Tutaj zlokalizowana wersja polskoj─Özyczna aplikacji do monitorowania postu okresowego. Aplikacja Monitor G┼é├│d├│wki mo┼╝e nie jest tak zgrabna wizualnie, ale oferuje podobne funkcjonalno┼Ťci do Zero. Na ka┼╝dym etapie g┼éod├│wki mo┼╝na poczyta─ç o tym co dzieje si─Ö w danej chwili z naszym cia┼éem, co jest bardzo motywuj─ůce. Do tego apka przypomina o nawodnieniu w okresie postu. O tym jak 72h post resetuje uk┼éad odporno┼Ťciowy pisa┼éem tutaj.

Redukcja stresu

­ččáTapping Solutions

Metoda EFT to moje najwi─Öksze osobiste odkrycie ostatnich lat, a aplikacja Tapping Solutions jest idealna do praktykowania opukiwania. O samej technice EFT pisa┼éem w tym artykule. Znajdziesz w nim tak┼╝e prowadzon─ů sesj─Ö video do przetestowania przyk┼éadowej rundy na wyr├│wnanie uk┼éadu nerwowego. Niesamowicie skuteczne narz─Ödzie, od optymalizacji stresu, po adresowanie bezsenno┼Ťci, stan├│w l─Ökowych czy b├│lu. A to dopiero pocz─ůtek, bo EFT ma du┼╝o szerszy wachlarz aplikacji, a w chwili pisania tego zestawienia by┼éo dost─Öpnych 275 bada┼ä klinicznych potwierdzaj─ůcych jej skuteczno┼Ť─ç w r├│┼╝nych obszarach. Wykupi┼éem pe┼én─ů wersj─Ö po 2 tygodniach darmowej pr├│by i z rado┼Ťci─ů op┼éacam roczny abonament drugi rok z rz─Ödu. Must have!

­ččáBreathwrk

Tutaj kolejny lifesaver. Moja ulubiona aplikacja do reedukacji oddechowej i modulacji stresu i emocji w ciele za pomoc─ů oddechu w┼éa┼Ťnie. O tym dlaczego na nowo nauczy┼éem si─Ö oddycha─ç torem nosowym pisa┼éem tutaj. Aplikacja Breathwrk w wersji darmowej pozwala wybra─ç kilka sesji oddechowych, kt├│re mog─ů w zupe┼éno┼Ťci wystarczy─ç aby dora┼║nie zaadresowa─ç pojawiaj─ůce si─Ö kryzysy. Od oddechu na uspokojenie przed wa┼╝nym spotkaniem czy egzaminem, po oddech przyspieszaj─ůcy nadej┼Ťcie snu. Breathwrk ma je wszystkie.

Trening

­ččáHRV4Training

Fantastyczna aplikacja do ustalania okien treningowych na podstawie pomiar├│w HRV. Zmienno┼Ť─ç rytmu zatokowego serca to podstawowy wska┼║nik stresu w organizmie. Pisa┼éem o tym wi─Öcej w tym artykule. Aplikacja HRV4Training umo┼╝liwia integracje z przyrz─ůdami pomiarowymi takimi jak niezawodny Polar H10. Po kilku dniach pomiar├│w apka ustala nasz optymalny przedzia┼é HRV i na podstawie codziennych pomiar├│w (najlepiej o tej samej porze i w tej samej pozycji, na siedz─ůco o poranku, zanim wyjdziesz z ┼é├│┼╝ka) ustala wskaz├│wki treningowe lub zach─Öca do g┼é─Öbokiej regeneracji.

­ččáWelltory

Welltory podobnie jak HRV4Training mierzy puls i HRV. Jej algorytmy obrazuj─ů wyniki pomiar├│w w formie zbiornika, kt├│ry w zale┼╝no┼Ťci od poziomu naszej regeneracji i stopnia energii, kt├│ra dysponujemy, dynamicznie zmienia kolory i stan wype┼énienia. Dla tych z Was, kt├│rzy potrzebuj─ů wizualnego przedstawienia danych, Welltory robi robot─Ö. Posiada du┼╝o wi─Ökszy zakres dost─Öpnych integracji i sugeruje kiedy jest czas na ─çwiczenia, kiedy na regeneracj─Ö a kiedy na wa┼╝ne spotkania. Przydatne narz─Ödzie.

­ččáInterwa┼éowy Czasomierz

Prosta, darmowa, nieco toporna ale bardzo przydatna apka do treningów HIIT. Używam od dłuższego czasu do treningów HIIT w plenerze. Świetnie motywuje do sprintów w trakcie joggingu. U mnie to zawsze 8x 25 sekund sprintu przedzielonych 2 minutowymi sesjami odpoczynku. Aplikacja Interval Timer pozwala też ustalac bardziej skomplikowane treningi. Ja dla przykładu zreplikowałem i wrzuciłem do niej mój ulubiony trening HIIT cycling z kanału Global Cycling Network.

­ččá100 Pompek

Prosta, darmowa a robi robot─Ö. U┼╝ywam od przesz┼éo 5 lat. Osi─ůgn─ů┼éem przez ten czas ju┼╝ level Superman ­čÖé I w sumie m├│g┼ébym przecie┼╝ zrobi─ç trening pompek be z jej pomocy, ale to naprawd─Ö jest ┼Ťwietne narz─Ödzie dyscyplinuj─ůce i skracaj─ůce czas treningu. Aplikacja 100 Pompek co pewien czas sprawdza maksymaln─ů liczb─Ö pompek, kt├│r─ů jeste┼Ťmy w stanie zrobi─ç za jednym zamachem po czym dostosowuje trening pod nasze osi─ůgni─Öcia. Bardzo lubi─Ö i mocno polecam, zw┼éaszcza w duecie z paraletkami, o kt├│rych pisa┼éem w tym artykule.

Sen i regeneracja

­ččáSleep Cycle

Jedna z pierwszych i najlepszych aplikacji do trakowania i oceny jako┼Ťci snu. Oczywi┼Ťcie nie jest tak dok┼éadna jak mierniki w postaci zegark├│w czy opasek, ale dla tych, kt├│rzy stratuj─ů z tematem biohackingu i mierzenia post─Öp├│w to kolejny must have. O tym co i jak mierzy─ç pisa┼éem tutaj. Aplikacja Sleep Cycle w swojej darmowej wersji zupe┼énie wystarczy aby oceni─ç zmiany w jako┼Ťci snu np. przy p├│┼║no zjedzonej kolacji lub butelce piwa wychylonej przed snem.

Produktywno┼Ť─ç i wydajno┼Ť─ç

­ččáBrain.fm

Aplikacja do os┼éuchiwania tzw. muzyki funkcjonalnej, kt├│ra pozwala na popraw─Ö skupienia na zadaniu i zwi─Ökszenie produktywno┼Ťci. Polecam zar├│wno aplikacj─Ö jak i kana┼é na YouTube. Muzyk─Ö do moich ulubionych sprint├│w pomodoro znajdziecie pod tym linkiem. Aplikacja brain.fm oferuje te┼╝ muzyk─Ö funkcjonaln─ů do snu i medytacji. U mnie zdecydowanie numer jeden w trakcie pracy.

Inne przydatne aplikacje

Twilight dla zdrowego snu. Aplikacja opr├│cz systemowej nak┼éadki zmieniaj─ůcej parametry barwy ekranu na noc, pozwala dodatkowo obni┼╝y─ç emisj─Ö niebieskiego ┼Ťwiat┼éa. Oczywi┼Ťcie, to tylko proteza, poniewa┼╝ ekran nadal emituje zar├│wno niebieskie jak i zielone ┼Ťwiat┼éo. O tym dlaczego ┼Ťwiat┼éo LED jest toksyczne pisa┼éem tutaj.

Cyfrowa r├│wnowaga jest preinstalowana na ka┼╝dym androidzie. To Googlowska apka pozwalaj─ůca na kontrol─Ö czasu sp─Ödzanego na telefonie. Polecam bardzo mocno ustawi─ç sobie limity czasowe na aplikacje, kt├│re s─ů najwi─Ökszymi z┼éodziejami czasu, takie jak Instagram czy Facebook. Telefon po przekroczeniu ustalonego limitu wy┼é─ůczy dana aplikacj─Ö. Higiena umys┼éu!

NIOSH Sound Level Meter (iOS): zanieczyszczenie ha┼éasem to jedna z wa┼╝niejszych toksyn ┼Ťrodowiskowych. Cz─Östo umyka jednak naszej uwadze, g┼é├│wnie z przyzwyczajenia. Ha┼éa┼Ťliwe otoczenie wp┼éywa bardzo niekorzystnie na uk┼éad nerwowy. Mo┼╝esz u┼╝y─ç tej aplikacji aby zmierzy─ç poziom ha┼éasu w swoim bezpo┼Ťrednim otoczeniu.

DMinder (iOS, Android): Przydatna aplikacja pokazuj─ůca najlepsze sloty czasowe aby wyj┼Ť─ç na s┼éo┼äce i do┼éadowa─ç witamin─Ö D bez oparze┼ä sk├│ry.

IrisTech (macOS, Windows, Linux): to du┼╝o bardziej zaawansowana wersja aplikacji Twilight. Pozwala na znacznie szerszy zakres ochrony oczu przed niebieskim ┼Ťwiat┼éem oraz dostosowanie parametr├│w do naszej strefy czasowej. Podobnie dzia┼éa du┼╝o ubo┼╝szy f.lux.

Lux Light Meter: aplikacja pozwalaj─ůca zmierzy─ç ilo┼Ť─ç ┼Ťwiat┼éa w miejscu pracy. Dzi─Öki pomiarom zdecydowa┼éem si─Ö na zakup lampy do fotobiomodulacju od polskiego producenta Fotovita. Dzi─Öki niej do┼Ťwietla┼éem swoje biurko ca┼é─ů jesie┼ä i zim─Ö 10000lux├│w. Od rana do wieczora.

Gyroscope (iOS, Android): o tej aplikacji jest coraz g┼éo┼Ťniej jako jednej z najlepszych do biohackingu. To taki all rounder w formie personalnego trenera optymalizacji zdrowia. Wersja angloj─Özyczna.

HeadSpace (iOS, Android): od tej aplikacji zaczyna┼éem swoja przygod─Ö z wyciszaniem uk┼éadu nerwowego wiele lat temu. Bardzo przydatne narz─Ödzie dla os├│b zaczynaj─ůcych przygod─Ö z medytacj─ů prowadzon─ů czy dynamiczn─ů. Wersja bezp┼éatna pozwala dobrze zorientowa─ç si─Ö w temacie i zdecydowa─ç czy apka si─Ö z nami rymuje.

1 KOMENTARZ

DODAJ KOMENTARZ

Wpisz sw├│j komentarz
Mam na imi─Ö...